Завдяки дітям хочеться жити ( Мухаммед Алі)

Дошкільний навчальний заклад – центр розвитку дитини № 20 «Пірамідка»

Вєткова Н.О.

 Я працюю в дитячому садку 19 років і для себе зрозуміла, що я обрала правильну професію. Адже спілкування з дітьми приносить мені задоволення, мені подобається  гратися з ними, радіти їхнім успіхам. Кожна дитина з різним характерам, тому без індивідуального підходу тут не обійтися, когось треба пожаліти, а когось і покартати не завадить, адже вихователь – це друга мама, і у неї повинен бути ключик до кожної дитини.

Моя професія дає суспільству дітей, підготовлених до подальшого життя, впевнених у собі, бажаючих вчитися далі. Для когось це банальність, а для мене це і є життя. І я пишаюся кожною маленькою перемогою у своїй великій професії.

ГЕОКЕШИНГ «ЯК ПРИБУЛЬЦІ СКАРБИ ШУКАЛИ»


Геокешинг «Як Прибульці скарби шукали»

 

Учасники (діти, дорослі) зібралися на святково прибраному майданчику. Звучить весела музика.

Ведуча: добрий день! Ми раді знову Вас всіх вітати на «Території дитинства»! ви такі усміхнені, радісні і не дарма, тому що сьогодні у нашому садочку ми будемо святкувати (День Сім’ї)

Тож, посміхніться один до одного, візьміться своїми долоньками і привітайте один одного.

Флешмоб

 

Вмикається таємнича музика, з’являється літаюча тарілка. З неї та з усіх боків вибігають прибульці.

Ведуча: Що відбувається? Що це за диво-апарат? Звідки він узявся, та ще й до нас?

Прибульці починають видавати незрозумілі звуки, один з них сканує все навкруги.

Приб.1: Земля. Папір. Люди. Діти. Hello!

Приб.2: Ні, ні, привіт!

Ведуча: Шановні, так Ви розумієте нас? Що трапилось? Що змусило Вас потрапити до нас?

Приб.3: Наша планета знаходиться у великій небезпеці. Річки забруднені, а повітрям важко дихати, рослини знищені, тварин залишилося зовсім мало.

Приб.4: З космосу ми побачили вашу квітучу, гарну, блакитну планету і зрозуміли, що саме Ви зможете нам допомогти.

Ведуча: Дуже добре, що Ви потрапили саме до нас, тому о наші дітки вже довгий час захоплюються дослідницькою діяльністю, спостерігають за різними природними явищами, та експериментують з такими земними скарбами як вода, ґрунт, сонячна енергія.

Приб.5: А що для цього треба зробити?

Ведуча:Треба знати місце, де шукати скарби…

Приб.1: В цьому немає проблеми. Ось, тримайте!

(Кожний прибулець дістає свою мапу)

Приб.2: Тільки тут нічого не зрозуміло.

Ведуча: Це для вас незрозуміло, а наші діти вміють працювати із мапою, користуватися компасом, батьки допоможуть опанувати сучасні ґаджети – такі як GPS-навігатори.

Колір Вашого комп’ютера допоможе Вам знайти свою команду. Тож, рушаймо!

-                 Команда жовтих - (поплескати) «Сонечко»

-                 Команда червоних – (потупати) «Полуничка»

-                 Команда зелених – (пострибати) «Веселка»

-                 Команда синіх – (покрутитися)  «Капітошка»

-                 Команда оранжевих – (покрокувати) «Ромашка», «Зірочка»

Ведуча: Уважно роздивіться мапи. Для виконання кожного завдання буде відведено певний проміжок часу. Звуковий сигнал буде нагадувати, що час для виконання вичерпано і слід переходити до наступного завдання. Займіть стартові позиції.

На старт! Увага! Руш!

 

Вода

(Сонечко, Полуничка)

Вихователь: Подивіться на мапу і знайдіть конверт із завданням №1.

Діти за допомогою мапи та позначок на ній шукають конверт

В конверті загадка:

«Я і хмара, і туман,

І струмок, і океан,

І літаю, і біжу,

І у кригу перейду» (Вода)

Вихователь: Саме зараз ми розкажемо Прибульцю про один із найцінніших скарбів планети Земля – воду!

Вихователь: Пограємось із «Чарівними клітинками». Для цього візьміть по одній фішці(за бажанням).

Накрийте:

-                 Усі водойми блакитними кружечками (3 шт.).

-                 Кому потрібна вода, накрийте зеленими трикутниками (4 шт.).

-                 Поміркуйте: який предмет допоможе зекономити воду під час чищення зубів? Накрийте його жовтим квадратом (1 шт.).

-                 Що з водою відбувається взимку, влітку?

-                 Під яким номером знаходяться природні явища, пов’язані з водою? Накрийте їх зеленим кружечком (1 шт.)

-                 Накрийте червоним квадратом предмети, що забруднюють воду (2 шт.).

-                 Яка клітинка залишилася не накрита? (№ 3). Що у ній зображено? Що станеться, якщо цілий день буде капати вода?

Вихователь: Ви добре виконали це завдання. Нам треба відшукати конверт під № 2, використовуючи компас.

Діти за допомогою мапи та компасу шукають конверт

Вихователь: У багатьох річках та озерах небезпечно купатися. Купаючись у забрудненій воді, можна захворіти. Я пропоную подивитися на нашу річку та визначити, які предмети повинні бути там, а які шкодять і забруднюють водойму.

На блакитному полотні лежать різні предмети (плоскісні або об’ємні) водорості, риби, сміття, мушлі та інші. Діти вибирають ті предмети, що забруднюють водойми.

Вихователь: Тепер і наш космічний гість буде знати, як треба навести лад у своїх водоймах на їхній планеті. А нам слід виконати наступне завдання. Тож шукаємо конверт № 3.

 

Діти за допомогою мапи та компасу шукають конверт №3

Дістають зображення забрудненої води

Дослід «Фільтрування води»

Матеріал: ємність з брудною водою, лійка, матеріал для фільтра, порожня ємність.

Вихователь: Чарівне перетворення брудної води на чисту називається «фільтрування». Це один із способів очистки води. Воду фільтрують за допомогою фільтрів. Малята, пропоную вам зробити очисні пристрої – фільтри – , за допомогою яких ми навчимо наших Прибульців очищувати воду.

Хід досліду: візьмемо ємність для води, поставимо в неї лійку, покладемо в лійку матеріал для фільтрування (папір, ватний диск, вата, марля… ). Повільно лити брудну воду у центр фільтру. Залишити водичку для фільтрування.

Вихователь: Які зміни відбулися з водичкою? (відповіді дітей). Але пити таку воду ще не можна. Спочатку її треба прокип’ятити.

Висновок: Вода - важливий елемент життя. Без неї не було б людей, тварин, рослин. Навіть мікроскопічні бактерії просто не виживуть без цієї дивовижної рідини. Кожна її краплинка є коштовним даром природи. Тож треба берегти воду і дбати про її чистоту. Це наш безцінний скарб. Не дарма люди кажуть: «Де вода, там життя!»

Діти разом вихователем та гостями повертаються на спортивний майданчик

Повітря

(Ромашка, Зірочка)

Вихователь: Подивіться на мапу і знайдіть конверт із завданням №1.

Діти за допомогою мапи та позначок на ній шукають конверт

В конверті загадка:

«Ти без нього не зможеш жити: ні їсти, ні пити, ні говорити». Повітря

Вихователь: Саме зараз ми розкажемо Прибульцю про один із найцінніших скарбів планети Земля – повітря!

Вихователь: Пограємось із «Чарівними клітинками». Для цього візьміть по одній фішці(за бажанням).

Накрийте:

-                 Зеленими квадратами тих, хто не може жити без повітря (3 шт.).

-                 Жовтими трикутниками ті предмети, за допомогою яких можна визначити напрямок і силу вітру (2 шт.).

-                 Поміркуйте: як людина може використовувати силу вітру (вітряк, дельтоплан). Накрий їх зеленими кружечками (2 шт.).

-                 Накрийте червоним трикутником ті предмети, які забруднюють повітря (5 шт.).

-                 Який вид транспорту не забруднює повітря? Накрийте його жовтим квадратом.(1 шт.).

-                 Що може трапитись, якщо постійно дихати забрудненим повітрям?

 

Вихователь: Ви добре виконали це завдання. Нам треба відшукати конверт під № 2, використовуючи компас.

Діти за допомогою мапи та компасу шукають конверт №2

Вихователь: З року в рік дедалі більше на наших дорогах з’являється автомобілів. І вони дедалі більше забруднюють повітря. Повітря не було б таким забрудненим, якби люди користувалися б іншими безпечними для природи видами транспорту. А якими, ми з вами зараз покажемо нашому космічному гостю.

Дидактична гра «Безпечно - небезпечно»

З поданих картинок діти вибирають види транспорту, що забруднюють повітря і вкладають у кишеню червоного кольору, а види транспорту, що не забруднюють повітря  вкладають у кишеню зеленого кольору.

Вихователь: Тепер і наш космічний гість буде знати, який транспорт безпечно використовувати, не забруднюючи повітря. А нам слід виконати наступне завдання. Тож шукаємо конверт № 3.

Діти за допомогою мапи та компасу шукають конверт №3

Дістають зображення дерев

Матеріал: картинки із зображенням дерев, пророщені каштани, контейнери із землею, вода, лійки, лопатки, вологі серветки.

Вихователь: Діти, а яку користь приносять дерева? (Є окрасою парку, дають плоди людям і тваринам, будинок для звірів, птахів, дають людям тінь, прохолоду, лікують, з нього роблять меблі, посуд, папір, а головне – дерева очищають повітря).

Вихователь: вони, як і ми , дихають. У цьому їм допомагає листя. У кожному листку є невеликі отвори для поглинання, повітря.Листочок вдихає брудне повітря, а виділяє чисте.

Діти разом з гостями саджають пророщені каштани

Вихователь: Нам потрібно пам'ятати, що життя людини на Землі залежить від того, настільки буде багатим рослинний світ. І якщо раптом зникнуть усі дерева, то наша планета Земля стане непридатною для життя. Вона буде великою пустелею, схожою на поверхню Місяця.

Діти разом вихователем та гостями повертаються на спортивний майданчик

Ґрунт

(Веселка)

Вихователь: Подивіться на мапу і знайдіть конверт із завданням №1.

Діти за допомогою мапи та позначок на ній шукають конверт

В конверті загадка:

«Мене різали, топтали,
І товкли, і перевертали.
Мужньо усе стерпі
в,
Врожаями  відплат
ив». Ґрунт

Вихователь: Саме зараз ми розкажемо Прибульцю про один із найцінніших скарбів планети Земля – Ґрунт!

Вихователь: Пограємось із «Чарівними клітинками». Для цього візьміть по одній фішці(за бажанням).

Накрийте:

-                 Зеленими квадратами тих, кому потрібен ґрунт (3 шт.).

-                 Жовтими квадратами – з чого складається ґрунт (3 шт.).

-                 Поміркуйте, що забруднює ґрунт, накрийте червоними трикутниками (2 шт.).

-                 Як отрута потрапляє в ґрунт? (пригадати кругообіг води у природі)

-                 Як людина може запобігти забрудненню ґрунту? Накрийте зеленим кружечком (2 шт.)

-                 Накрийте синім трикутником картинки, що допомагають ґрунту бути родючим (3 шт.).

-                 Що може трапитися, якщо постійно забруднювати ґрунт?

Вихователь: Ви добре виконали це завдання. Нам треба відшукати конверт під № 2, використовуючи компас.

Діти за допомогою мапи та компасу шукають конверт

Вихователь: Ми викидаємо величезні купи сміття, що складаються з пакетів, коробок, пластикових пляшок, бляшанок. Туди ж потрапляє і зіпсована їжа. Усе це називається побутовими відходами. І чим більше цих відходів, тим більшу шкоду вони приносять природі, зокрема ґрунту.

Я пропоную розказати нашому Прибульцю, які із речей можна використати ще раз.

Дидактична гра «Друге життя старим речам»

З поданих картинок (зображення предметів, що приготовані до смітника) діти вибирають речі, що можна використати повторно, пояснюючи, яким чином. Як іще можна зробити сміття корисним?

Вихователь: Тепер і наш космічний гість буде знати, що не обов’язково викидати на смітник старі речі, можна цікаво їх використовувати, не забруднюючи ґрунт. А нам слід виконати наступне завдання. Тож шукаємо конверт № 3.

Діти за допомогою мапи та компасу шукають конверт №3

Дістають зображення компостної купи

Вихователь: Компост допомагає розрихлити землю на городі, і рослинам легше пробиватися крізь землю. Він також затримує у ґрунті вологу. А ще компост містить у собі багато поживних речовин та мікроорганізмів, які підживлюють рослини.

Матеріал: мікроскоп, пісок, глина, компост.

Хід досліду: вихователь пропонує розглянути різні зразки під мікроскопом та розповісти, що вони побачили.

Вихователь: Зменшуючи кількість сміття, ми робімо світ кращим! Шановний Прибульцю, ми сподіваємося, що  Ви наведете лад на своїй планеті, і не будете забруднювати не тільки її, а й увесь космічний простір.

Діти разом вихователем та гостями повертаються на спортивний майданчик

Сонячна енергія, тепло

(Капітошка)

Вихователь: Подивіться на мапу і знайдіть конверт із завданням №1.

Діти за допомогою мапи та позначок на ній шукають конверт

В конверті загадка:

«Дивиться здалека
Вогняне око,
Усюди, де буває,
Поглядом зігріває
». Сонце.

Вихователь: Саме зараз ми розкажемо Прибульцю про один із найцінніших скарбів планети Земля – сонячна енергія!

Вихователь: Пограємось із «Чарівними клітинками». Для цього візьміть по одній фішці(за бажанням).

Накрийте:

-                 Зеленим кружечком тих, кому потрібне сонячне світло (5 шт.)

-                 Як люди використовують енергію сонця? Накрийте жовтим квадратом. (Пригадайте досліди, які ми з вами робили, використовуючи сонячне світло: гралися «сонячними зайчиками», гріли воду, робили дослід з травичкою) (  )

-                 Накрийте синім кружечком картинки, на яких зображено зміни пір року і частини доби. (2 шт)  Чому це відбувається?

-                 Як можна визначити час за сонцем. Під яким номером знаходиться цей прилад. Накрийте його зеленим квадратом.

-                 Яка небезпека буває від сонця. Накрийте ці клітинки червоними трикутниками (2 шт.).

-                 Накрийте зеленими трикутниками картинки, на яких зображено предмети, що захистять нас від сонця (3 шт).

Вихователь: Ви добре виконали це завдання. Нам треба відшукати конверт під № 2, використовуючи компас.

Діти за допомогою мапи та компасу шукають конверт № 2

Вихователь: Сонячне проміння зігріває будинки. Це дає змогу менше використовувати нафти, вугілля, газу та атомної енергії для обігрівання наших домівок. Я пропоную вам пограти у гру «Будиночок» та обрати дах для нього , пояснюючи, чому саме цей дах ви обрали.

 

Серед запропонованих різних дахів (різний колір, форма) діти обирають той дах, який дозволить заощаджувати електроенергію взимку/влітку, пояснюючи свій вибір (темний колір притягує сонячне світло, тому взимку цей дах буде теплішим; чим гостріше дах, тим менше на ньому затримується сонячне світло)

Діти за допомогою мапи та компасу шукають конверт №3

Дослід «Веселка»

Обладнання: склянка, аркуш білого паперу, стіл, вода, стілець.

Хід роботи:

1.Набери в прозору склянку чистої води (майже повну).

2.Постав біля столу стілець і поклади на нього білий аркуш паперу. Стіл має стояти на сонці, а стілець знаходиться в тіні.

3.Постав склянку на край столу так, щоб на неї падало сонце.

4. Трохи нахили склянку.

Порада: щоб правильно закріпити склянку в потрібному положенні, треба нахиляти її до тих пір, поки на аркуші не з`явиться  веселка.

Що відбувається? Сонячне світло складається з 7 кольорів. Коли світло проходить крізь воду, воно розкладається на окремі кольори й стає ламаним. Тому ми бачимо веселку.

                                    Дослід «Міряємо висоту дерев»

Обладнання: вимірювальна стрічка (рулетка), камінчик.

Хід роботи:

       Порада: проводь цей дослід сонячного дня.

1.Спершу поміряй свій зріст.

2.Вийди на вулицю, вибери дерево, висоту якого ти хочеш виміряти.

3. Виміряй довжину тіні дерева.

ВАЖЛИВО! Поверхня, на яку падає тінь, повинна бути рівною, інакше розрахунки висоти дерева будуть неточними.

4. Поклади на землю камінчик. Стань так, щоб тінь від твоєї голови закінчувалася на камінчику.

5. Познач місце, де стоять твої п’яти.

6. Заміряй довжину своєї тіні.

ПОРАДА! Не забувай, що Сонце постійно рухається. Щоб отримати точні розрахунки, заміри потрібно робити швидко!

7. Тепер у тебе є всі необхідні заміри для обчислень. Попроси дорослих виконати обчислення: довжину тіні дерева треба ПОМНОЖИТИ  на значення твого зросту. Отримане число ПОДІЛИТИ на довжину твої тіні.

Кожна команда повертається одночасно.

(Після кожного завдання буде лунати звуковий сигнал, який оповіщатиме вихователів, що треба переходити до наступного завдання).

Кожен Прибулець радіє і хизується своїми скарбами.

 

Ведуча: Почекайте, скільки емоцій. Окі, Льоки, Кікі, Тікі, Вікі.

Ти мандрувала з командою жовтих, що ви принесли.

Окі: Ми відшукали самий найголовніший скарб планети Земля-Воду. Мої жовті були такі спостережливі, допитливі.

Льокі: Ні, у мене найголовніший – Грунт. А мої діти допомагали один одному, так дружньо виконували всі завдання.

Кікі: А у мене – Повітря. Воно найголовніше!

Вікі: Евріка! Я зрозуміла, що є найголовнішим с карбом на Вашій планеті. Це не тільки грунт, сонце, вода, повітря (природні скарби), які ми знайшли.  Найголовніший скарб-це якості, які є саме у Вас,- чуйність, взаємодопомога, самостійність, шанобливість, творчість, доброта. Ваші знання і вміння допомагали Вам знаходити вихід із складних ситуацій.

Ведуча: Так, дійсно, це ті скарби, які Вам знадобляться для відновлення життя на Вашій планеті.

Прибульці: Дякуємо!

Але дозвольте нам трішки погратися з Вами і зарядитися Вашою енергією, Вашими усмішками, теплом не тільки сонячної енергії, а й теплом ваших сердець.

Ведуча: Тож запрошуємо всіх на таночок.

Руханки з Прибульцями

Звучить сигнал

Прибульці: Наш корабель готовий до відльоту……5, 4, 3, 2, 1….Пуск!!!

Ведуча: До побачення! До нових зустрічей на території дитинства. Будемо сподіватися на те, що вони колись до нас повернуться.